Värdelösa parkeringsmöjligheter i Stockholm
Visst, tillgång och efterfrågan. Parkeringsgarage kostar också i drift. Samtidigt är det svårt att rättfärdiga att det kan kosta fler hundralappar att stå ett par timmar i ett parkeringsgarage i centrala Stockholm. För vilket annat alternativ finns det?
Att ställa sig på gatan någonstans i de centrala delarna av staden är ofta svårt – av förklarliga skäl. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många gatuplatser för att det ska vara enkelt att hitta någonstans att stå. Just det faktumet är en anledning till att man bygger parkeringsgarage. I Stockholms fall handlar det om parkeringsgarage som många drar sig starkt för att använda. Det är helt enkelt för dyrt.
Som sagt, ett parkeringsgarage kostar i drift. Förutom själva byggandet, som är en stor utgift, behöver det även finnas lösningar för kontroll av p-biljetter. Även om detta system är automatiskt, är det inte heller gratis att ha i drift, givetvis. Samtidigt kan inte de höga kostnaderna enbart bero på att garaget ska gå break-even. Det finns gott om parkeringsgarage bara några kilometer utanför smeten, där det är betydligt billigare att stå. Det finns naturligtvis andra faktorer som spelar in.
Sannolikt skulle ett P-garage mitt i city, med rimliga priser, vara fullt för jämnan. En anledning till att många väljer att parkera vid tunnelbanestationer, och kollektivpendla in till jobbet, är just de höga parkeringspriserna. Det riskerar helt enkelt att bli väldigt dyrt eller väldigt omständligt att bilpendla in till ett kontor på exempelvis Kungsgatan.
Samtidigt får kudos ge till Stockholm på flera olika sätt. Bland annat för det flertalet parkeringsgarage som finns utplacerade vid tunnelbanestationer, där det är riktigt billigt att stå. Tilläggas bör också att det, i de dyrare garagen mitt i city, blir betydligt mer prisvärt att parkera efter klockan 18.
Som boende väldigt centralt är dock bilägandet något som bör funderas över, både en och två gånger.